Hudvårds-guide

Fick en jättefin komplimang av en vän häromdagen som berömde min hy och även undrade hur jag gör för att hålla den i skick! Det finns några superenkla grejer som ger bättre hy; det enda som jag är nästan sjukligt noga med är att alltid tvätta händerna innan jag pillar mig i ansiktet. Händer är äckligt fulla med bakterier och dem vill man definitivt inte ha i ansiktet! Även att dricka mycket vatten är en grundläggande grej men det är jag väldigt dålig på så jag kör den konstgjorda vägen. Men hur hittar man då rätt i denna djungel av produkter?
 
Jag vet att en hel del kommer himla med ögonen när jag skriver detta, men så här är det förstår ni: vill ni få den (nästintill) perfekta hyn, då är det Sydkorea ni ska rikta ögonen mot. Hudvårdsbranschen är gigantisk där, mycket på grund av idolkulturen naturligtvis. Just idoler anlitas ofta för att göra reklam för de olika märkena och några av de största och mest populära är Etude House, Innisfree, Missha och Skinfood. Dock kan jag säga som så att så länge det verkar vara ett relativt etablerat märke och produkterna inte innehåller några alltför uppenbart suspekta ingredienser fungerar förmodligen det mesta på marknaden!
 
För det första: A och O, själva själen och hjärteroten i koreansk hudvård är en bra BB cream. Nu för tiden tror jag att även de flesta här i västvärlden känner till detta fenomen, men i Asien (framför allt Sydkorea) har den varit populär länge. Säljfaktorn i en BB cream är att du med denna enda produkt har både serum, fuktgivare, primer, foundation och solskyddsfaktor i ett. I stort sett alla Asien-tillverkade BB creams innehåller även en s.k. whitening-effekt, alltså att den ska göra din hud blekare. Inte det mest behövda här i Sverige kanske men i de flesta asiatiska länder anses det som bekant att solbränd hy signalerar att man är en bonde från risfälten i princip.  BB creams marknadsförs som anti-rynkor och anti-inflammatoriska; många innehåller också C-vitamin och något som heter hyaluronsyra, vilket är otroligt fuktabsorberande och finns naturligt i kroppen då det bl.a. hjälper till vid sårläkning.
 
När jag googlade runt på jakt efter vilka andra grejer det var som gällde för en koreansk superstjärne-hy hittade jag denna guide, som i fem steg redogör för vilka produkter du behöver. Jag följde dock bara steg 2, då jag redan har en bra ansiktsrengöring (bort med steg 1, den är även exfolierande) och en BB cream ska stå för de flesta av de andra delarna. KoreaDepart är en sida som skickar till utlandet och med hyfsade priser, de har dessutom de flesta kända märkena och massvis med olika produkter som kan vara bra beroende på vilken typ av hy man har. Jag köpte följande: BB cream, ansiktsmask x5 och en ansiktsmask i kräm-form som gör porerna mindre (då mina är ganska stora). BB creamen är superbra, de vanliga ansiktsmaskerna har jag inte testat än och kräm-masken ska man bara använda 1-2 gånger i veckan.
 
Ytterligare en anledning till varför jag gillar koreansk hudvård så mycket är att man alltid får sjukt mycket prover på andra produkter när man beställer något. Dels för att gratis är gott och dels för att man då kan hitta nya grymma produkter som man gillar! Min absoluta favorit är denna lotion från Hanskin och den upptäckte jag genom just en sådan tester. Konsistensen är nästan som vatten vilket gör att huden inte blir oljig om man är orolig för det, dessutom är den helt otroligt dryg. Jag köpte min flaska (120 ml) i september och jag har knappt använt en sjättedel. Från ebay dessutom vilket gör att den blir lite billigare. 
 
 
De tre till höger är vad jag faktiskt beställde, resten är gratissaker
 
 
Innehöll allt från masker till schampo till en hel tub med handkräm.
 
Var och ens hy är förstås individuell och man måste hitta det som passar en själv. Men jag hoppas att ni fick lite tips i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback