Gott nytt 2013!

Som de flesta kanske vet har det ju precis varit kinesiskt nyår! 春節 (chūn jié) är det vanligaste namnet på denna högtid; det finns en uppsjö av olika benämningar men denna använder man i huvud-Kina och även Taiwan. Dock firas det kinesiska nyåret även i länder utan kinesisk befolkning; t.ex. i Sydkorea och Japan är det en viktig händelse då man samlas i familjerna, tar på sig traditionella kläder och äter den mat som hör till. Det koreanska namnet är 설날 (seolnal) och i Japan säger man 旧正月 (kyushogatsu). Det är vid sådana här tillfällen som jag tycker det är lite synd att jag "bara" är adopterad för det hade varit så himla kul att samlas och verkligen fira på riktigt! Det hade väl säkert funnits något ställe här i stan dit man hade kunnat gå men det är ju som sagt en viktig högtid för att just familjen är i fokus. Haha, mamma berättade att 1994 när mina föräldrar var i Vietnam för min adoption, just den dagen då de äntligen skulle få hämta mig på adoptionsbyrån råkade vara själva nyårsafton och folk firade ju som galna. Sköt raketer i trapphuset på hotellet och gud vet vad. Inte det bästa när man har en 1 1/2-månaders bebis på rummet!
 
Nyår 2013 innebär att vi tar farväl av draken och istället välkomnar ormen. Grattis till alla de som är födda i ormens tecken, däribland min egen lilla mamma! Söker man på den kinesiska zodiaken kan man bl.a. läsa att Ormar är populära och väluppfostrade, fattar snabba beslut och har tur när det gäller pengar. Dock; vill du låna pengar av en Orm är chansen stor att du måste tjata lite extra! De är även benägna att ljuga när de känner att de passar dem. 
 
Även i det här fallet får man väl ta det mesta med en nypa salt, som i de flesta fall när det gäller astrologi. Men det är ändå lite kul att läsa om de olika tecknen och se vad som passar in på en själv!
 
Gott nytt år allihopa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback