Nudelblogg

Idag har jag skypat med två av de svenska tjejerna som är volontärer just nu! Supertrevliga och verkar trivas också vilket såklart är jättekul att höra. Fick lite nostalgikänslor så jag bläddrade igenom min Da Nang-kategori här på bloggen och eh alla inlägg verkar ju handla om mat??? Men det är klart, vietnamesisk mat är något av det bästa som finns och speciellt i Da Nang finns det några rätter som jag äääääälskar.
 
Mi Quang
 
 
Kommer egentligen från grannprovinsen Quang Nam och är populärt över hela landet. Breda risnudlar och gurkmeja är basen, sen kan man ha i vilket protein som helst i princip! Toppas efter tycke och smak med riskex och färska örter. 
 
Bun Thit Nuong 
 
 
Smalare nudlar i den form som man väl oftast tänker på och grillat fläsk. Finns också över hela landet men i Da Nang har man en speciell sås gjord på lever och jäst fisk. Låter inte så aptitligt kanske men jädrar i min lilla låda vad gott det är! Min favvo bland dessa tre.
 
Bun Cha Ca
 
 
Nudelsoppa med bitar av fiskkaka. Fick ofta detta till frukost! Jag har stött på två olika varianter, dels en med samma typ av smala nudlar som i bun thit nuong men också en med ganska tjocka nudlar som liksom är genomskinliga ytterst. Tror i alla fall det är samma rätt!
 
Bilderna har jag snott från Google. Nu ska jag iväg och fira kladdkakans dag med Tove!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback