Nu är det nyår!

Kinesiskt nyår, alltså (tycker inte om det namnet egentligen men vet inte hur man översätter "lunar new year" till svenska...#språkstudent).
 
I Vietnam heter det som sagt Tết och är 7kt stort, som julafton, påsk och midsommar ihop och lite till. Förberedelserna börjar vid jul ungefär men de senaste två veckorna har det verkligen exploderat. Varenda liten affär säljer traditionella dekorationer i rött och guld, samma färgtema återkommer på de otaliga "Gott Nytt År"-banderollerna och nere vid floden har det dykt upp en superstor blomstermarknad. Till Tết hör det nämligen till att man dekorerar sina hem med speciella blommor och här i Da Nang, i centrala Vietnam, är det hoa mai och kumquat-träd som gäller. Jag har ingen bild tyvärr för jag var på marknaden igår kväll = mörkt, men google bildsök fixar ju som bekant det mesta. De är fina, men jag önskar nästan att jag vore i Hanoi för i norra Vietnam använder man persikoträd istället för hoa mai. Gult < rosa och mitt vietnamesiska efternamn, Đào, betyder även persika. 
 
Själva Tết håller på i en vecka men de flesta är lediga längre än så, i alla fall studenter som har runt tre veckors lov. Vi hade vår sista jobbdag idag och jag vet inte exakt hur länge vi är lediga, men minst fram tills på tisdag i alla fall då hela 2EC är inbjudna att besöka Vuongs familj i Hue på måndag, och stanna över natten då det är ca 10 mil dit. Om man känner någon av mina kompisars föräldrar får man inte berätta det här, men i Hue finns det en väldigt berömd nattklubb och givetvis ska vi dit! fEZZZZT mannen
 
På grund av mitt långa blogguppehåll (hade det inte varit för Tove hade jag förmodligen inte skrivit idag heller) och att tiden går så in i vassen fort här minns jag inte exakt vad jag har hållit på med, men roligt har det varit i alla fall! Det har varit underbart att ha Kajsa och Lina (och Nam) här och det är så tråkigt att Kajsa och Nam åker till Phu Quoc på fredag...Men de kommer åter en sväng den 10:e, och de får en rejäl sista dag här i och med att det är nyårsafton imorgon. Vi har blivit bjudna på lunch hos Hà, middag hos Na, och på kvällen ska vi till floden och titta på fyrverkerier vid tolvslaget. Håller tummarna för att det är lugnare nu än för 20 år sedan...När mina föräldrar var i Vietnam för att adoptera mig sammanföll det nämligen med Tết, och just den dagen jag överlämnades råkade vara nyårsafton. Folk var som galna och sköt raketer överallt, till och med i trappuppgången på hotellet, och där satt mamma och pappa med en gallskrikande bebis som de bara träffat i några timmar. Japp...
 
Jag och Lina har även blivit inbjudna att bo hos Na ända tills vi åker till Hue, och på fredag morgon ska vi till templet med mr Viet och hans familj. Tanken var att jag ska bära ao dai, men då den enda affären kunde frambringa var en knalligt ceriserosa, glittrande, blommig sak med byxor i exakt samma färg, vet jag inte om jag vågar hoppas på att mr Viets fru kan uträtta mirakel tills på fredag...
 
 
Nu blir det bilder! Förutom att bli brunett har jag även permanentat mig, och det blev sjuuukt fult. Denna bild är tagen samma kväll som jag permanentade mig och då såg det på sin höjd hyfsat ut. Sedan dess har lockarna släppt jättemycket och färgningen+permanenten slet en hel del på håret så det har sett ganska risigt ut det senaste. Men ikväll var jag och Kajsa på min favvo-salong Bong Phuong (där jag färgade) och gjorde nån stärkande behandling, så nu känns håret jättemjukt och lent igen! Killarna var glada och flirtiga som vanligt och frågade återigen om jag vill gifta mig med en vietnamesisk man, samt om jag brukar hänga på deras favoritbar...jaha...Fick även ansiktsmassage och det finns inte en babystjärt i denna värld som är så len som min hy just nu
 
 
Karaoke förra helgen
 
 
BBQ!!!!!!! Yummy in my tummy x2000 säger jag bara
 
 
 Utflykt till co.op mart med lill-Hieu och Tuan
 
 
PIZZA HUT!!!!!!!!! jag skäms över att erkänna det men jag saknar skräpmat så jävla mycket
 
 
Vi och hennes "son", Huy. Stört hur två människor kan likna varandra så mycket utan att vara släkt!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback