Ho Chi Minh

Jag lever! Vet inte varför jag inte har uppdaterat, har varit upptagen bara I guess. Har haft så kul med Jainie under tiden vi har varit tillsammans och jag saknar henne så mycket fastän det bara gått två dagar sedan vi sade hejdå. Just nu är hon hos sin släkt i Bien Hoa (strax utanför HCMC) och ikväll flyger hon hem till Sverige. Turligt nog bor hon i Stockholm så när jag också kommer hem ska vi definitivt ses! 
 
Men AJAAA, innan vi var tvungna att säga hejdå spenderade vi två dagar i HCMC tillsammans! Jainie, Maria och jag flög dit tillsammans i tisdags och landade vid tvåtiden ungefär. Först mötte vi upp Marias kompis Tina, som hon ska resa vidare i Vietnam med, och sen blev vi upplockade av Jainies kusin som hade hyrt en bil åt oss så att vi kunde åka in till stan och shoppa. Efter det skulle vi åka till våra respektive hotell innan vi skulle äta middag med Jainies kompis från Sverige, men det hotell som Tina hade bokat gick inte att hitta och efter att ha kört runt i två timmar och blivit hänvisade än hit, än dit, konstaterade vi att hon helt enkelt hade blivit lurad. Hon fick i alla fall ett rum på vårt hotell och sen åkte vi utsvultna till shoppinggallerian Vincom som var fett stor och fett lyxig. Det märks verkligen att HCM är extremt turistifierat - nästan alla pratar engelska, man ser turister överallt, det finns massa västerländska affärskedjor såsom Starbucks och Topshop och priserna är minst tre gånger så höga som i Da Nang. En tallrik bun thit nuong kostar i Da Nang ca 15,000, jag betalade 89,000 när jag åt det till lunch andra dagen.
 
Hur som haver, vi mötte upp med Jainies kompis Phuong Anh och hennes kusin och käkade japansk BBQ. Det kostade 320,000 per person men då fick man också äta hur mycket man ville, inklusive efterrätt och glass. Kan lova att vi rullade därifrån! Efteråt var det egentligen tänkt att vi skulle ut och klubba men alla var för trötta...Blev en sväng till nattmarknaden istället och shoppa! Har köpt en iPhở-tisha som är världens ballaste. Jag och Jainie gick till dagmarknaden morgonen därpå innan hon skulle åka och köpte oss varsin MK-väska, förutom alla hudvårdsprodukter och kläder vi handlat dagen innan... Utbudet är enormt i HCM, om än dyrt. Vi hittade både The Face Shop, Etude House, Nature Republic, Vans, Adidas plus en massa små klädbutiker som hade enormt mycket snyggare plagg än vad man hittar i Da Nang. HCM är lite för stort och överbefolkat för min smak, men jag älskar att det fanns så mycket att se och hitta på. Jag, Maria och Tina åkte till Saigon Botanical Garden efter att Jainie åkt hem och även om det var ganska hemskt för att djuren satt ensamma i pyttesmå inhägnader fick man i alla fall komma ut och se stan lite. Dock har alla mina vänner här varnat mig för att HCMC är skitfarligt och att man kan bli rånad överallt, vilket jag trodde var en överdrift från deras sida, men vad är det första vi ser efter att ha kommit in i stan är? Jo, två killar på moped som åker i typ 70km/h och den ene viftar med en pistol. Därefter kommer det en kille (vet inte om det var samma som på moppen) springande som om han vore jagad och jag ser genom trängseln hur en moped välter till marken, nån ligger på marken och folk flockas runtomkring. Kan säga som så att jag höll hårt i väskan efter det och knappt vågade ha mobilen uppe när vi gick på gatan...
 
Aja detta inlägg blev extremt dåligt känner jag (tappar all skrivförmåga när jag bloggar så sällan) så här kommer bilder istället! Lovar att blogga snart igen då jag har varit i Hoi An igår tills idag så då har jag något kul att skriva om. xoxo
 
 
Sumo BBQ på nedersta våningen i Vincom-gallerian, väl värt ett besök!!
 
 
 
Noshörnisar och björnisar på Saigon Zoo
 
 
Den extremt dyra portionen bun thit nuong. Kan tillägga att den för 15,000 på mitt favvoställe här i Da Nang är myyyycket godare...
 
 
Koreansk hotpot! Jainie kom oväntat in till stan på förmiddagen innan vårt flyg skulle gå så då gick vi och käkade lunch tillsammans. Såååå gott <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback